مظاهر روح

مظاهر روح

هیچ

ماندیم در برابر هیچ ،

خم شدیم در برابر هیچ ،

 [ هيچ، در حال عادی در دام دقت این دنیا هستیم.]

download

غزل مرگ و زندگی با شعر سپهری، یزدانپناه عسکری - کرمانشاه: نشر سرانه، چاپ: اول 1400- ص 9

جا پای مسافر کهن

توصیه‌هایی برای از بين بردن باورها و پندارهای متداول، پذیرفته و قطعی پنداشته شده

بیایید از سایه - روشن برویم.

بر لب شبنم بایستیم، در برگ فرود آییم.

و اگر جا پایی دیدیم ، مسافر کهن را از پی برویم.

برگردیم، و نهراسیم، در ایوان آن روزگاران ، نوشابه جادو سر کشیم.

شب بوی ترانه ببوییم، چهره خود گم کنیم.

از روزن آن سوها بنگریم،

در به نوازش خطر بگشاییم.

خود روی دلهره پرپر کنیم.

نیاویزیم، نه به بند گریز، نه به دامان پناه.

نشتابیم ، نه به سوی روشن نزدیک ، نه به سمت مبهم دور.

عطش را بنشانیم ، پس به چشمه رویم.

download

غزل مرگ و زندگی با شعر سپهری، یزدانپناه عسکری - کرمانشاه: نشر سرانه، چاپ: اول 1400- ص 9

غزل مرگ و زندگی با شعر سپهری

کتاب غزل مرگ و زندگی با شعر سپهری

سهراب سپهری خودش در خصوص نوشته‌هایش هیچ توضیحی نداده

و هنر دریافت را بر عهده خواننده‌اش گذاشته است.

در واقع هنر سپهری همین عدم توضیح خودش می‌باشد

و پس از گذشت 70 سال و چاپ صدها کتاب و مقاله در

چگونگی این اشعار هنوز هم جایی برای تحلیل و تطبیق هست.

یزدانپناه عسکری

download pdf

ادراک و استعاره

Hushang Ebtehaj

این عمر سبک سایه ی ما بسته به آهی ست
 دودی ز سر شمع پرید و نفسی رفت 

Yazdanpanah Askari

پیر خرد:خوان ماتوس

 ما تمام مدت عمر خود درون حباب ادراکیم

download

کتاب داستان های بی کرانگی

داستان‌های بی‌کرانگی

(شرح حکایت‌های اسرارالتوحید)

حکایات اسرارالتوحيد از مآخذ اصلي عطار در تذکرة الاولیاء و جامي در نفحات الانس به شمار مي‌رود.

در این حکایات، بینشی جهانی و رابطه‌ای همه سویه با ذات باری تعالی و خالق وجود دارد.

مسئله وحدانيت و شرك به عنوان دو سر يك طيف نيست،

كه بعد مجبور شوی به دنبال ويروسِ شركِ خفی در دل وحدانيت بگردی،

بلکه مسئله خود مهم بينی و خود مهم بينی نداشتن است .

و بايد خود مهم بينی خفی را از ميانِ خود مهم بينی نداشتن بيرون کشید.

پیام این کتاب، به كمين خود مهم بينی خود، نشستن است.

download pdf book

رب - رب‌العالمین

رب - رب‌العالمین

"رب"(به انگلیسی: Rabb)، هیچ موجودی توان آن را ندارد تا ارتباط بندگی (Lord-servant) را با حق ناشناختنی برقرار کند.

به این دلیل است که حکیمان حقیقی امکان (تجلی)، الهی را در مرتبه احدیت (level of Unity) منکر شده‌اند.

حق درمرتبه وحدت، مستمجع همهٔ اسماء است، و چنین است، که هیچ موجود واحدی نمی‌تواند به آن دست یابد.

فقط عالم که کل لایتجزا است می‌تواند وحدت اسماء را محقق نماید، و همتای وجودیش (ontological counterpart) باشد.

امّا به نظر می‌آید که ابن عربی یک مورد استثنایی را بپذیرد. همان‌طور که الکاشانی می‌گوید،

آن مورد استثنایی هم مربوط به انسان کامل است، که بر خلاف افراد معمولی، فقط یک اسم خاص در او محقق نمی‌شود تا موجد تجلی فقط آن اسم باشد،

بلکه مشمول همهٔ اسماء در مرتبه جمعِشان (their synthesis) می‌شود.

ولی انسان را ربّ خاصش تأیید می‌کند که ربّ او است

لذا هیچ انسان معمولی درارتباط مستقیم با (الربّ المطلق the absolute Lord) نیست.

تنها انسان کامل است که بر خلاف انسانِ معمولی همهٔ صفات و اعمال یکتایی حق در او محقق می‌شود، و او را نه فقط چون ربّ خاصش، بلکه ربّ مطلق هم تأیید می‌کند.[۱]

یزدانپناه عسکری

منابع

  1.  ایزوتسو، توشی هیکو ایزوتسو ،تصوف ابن عربی و تائویسم(Sufism and Taoism) بررسی تطبیقی مفاهیم کلیدی فلسفی، توشی هیکو ایزوتسو(Toshihiko Izutsu) ترجمه، تحشیه و تحقیق: حسین مریدی. اقتباس: یزدانپناه عسکری؛ ایزوتسو، توشی هیکو، صوفیسم و تائوئیسم، توشی‌هیکو ایزوتسو ترجمه محمدجواد گوهری – تهران روزنه ۱۳۸۵ صص ۱۲۷–۱۳۲
  • ویکی‌پدیای انگلیسی مدخلِ Rabb

 

شرح معرفتی ۴۰ [چهل] غزل از دیوان شمس

 

عسکری، یزدانپناه، و مولوی، جلال ‌الدین محمد بن محمد. ۱۳۹۹.

شرح معرفتی ۴۰ [چهل] غزل از دیوان شمس. ج. ۱

کرمانشاه - ایران: نشر سرانه

Download-pdf

ابدیت

 

درخت ، نقشی در ابدیت ریخت

 

Sohrab Sepehri

ابدیت

YPA