ثابت و بر قرار نماندن  در جانب ادراک

قرآن کریم – الطارق/ 7

يَخْرُجُ مِنْ بَيْنِ الصُّلْبِ وَ التَّرائِب‏

یزدانپناه عسکری

خروج از شدت ادراک دو حاشیه، ثابت و بر قرار نماندن  در جانب ادراک.

item image #1

مسافر باعد فی الظلمات

شهاب‌الدین سهروردى

Shahab al-Din Yahya ibn Habash Suhrawardi

منظور من از ظلمت ، همین جسم و جهان مادی است.

یزدانپناه عسکری Yazdanpanah Askari

انسانی که مفهوم درخشندگی و  طبیعت واقعی خود را

 در  تداوم جسم و جهان مادی از دست داده است .

 (تداوم - باعد- 19/ سبأ) کور (فِي الظُّلُماتِ- 39/ انعام)

قلندر و قلعه ، دكتر يحيی يثربی – تهران : نشر قو 1386- صفحه 293-2.2/140-5

item image #1

پاره شدن نیروی زندگی

قرآن مبین سبأ/19

وَ مَزَّقْناهُمْ كُلَّ مُمَزَّقٍ‏

یزدانپناه عسکری

پاره شدن نیروی زندگی و حیات

و پراکندگی مجموعه نعمت (ايادى) آگاهی و مرگ.

«تفرقوا ايدى سبا» وَ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ

item image #1

عدم تنفر Don't hate

مولانا جلال‌الدین محمد. Jalāl ad-Dīn Muhammad Rūmī

Become the people of Moses and drink this water;

make peace with the Moon and behold the moonbeams.

قوم موسی شو بخور این آب را – صُلح کن با مَه ببین مهتاب را

یزدانپناه عسکری . Yazdanpanah Askari

عدم تنفر Don't hate

MP3

3.5/260-6*5.3/220-3

مثنوى معنوى - تهران: هرمس چاپ: چهارم ، 1386-  دفتر چهارم  صفحه 699

item image #1

اعمال آزاد از منیّت و ترس  یا موفقیت و شکست

سهراب سپهری

مثل یک ساختمان لب دریا نگرانم به کشش‌های بلند ابدی

یزدانپناه عسکری

فقط اعمالِ آزاد از منیّت، ترس  یا موفقیت و شکست به حساب می آید.

هشت كتاب، تهران: انتشارات طهوری 1385- صفحه 274؛ 20-8/199.18

item image #1

وضعیت قلب چگونگی رفتار و رابطه ما را تعیین می‌کند

مولانا جلال‌الدین محمد Jalāl ad-Dīn Muhammad Rūmī

گفتم که: «رفیقی کن با من ، که منم خویشت»

گفتا که: «بِنَشناسم من خویش ز بیگانه»

I asked Thee to be my friend  - And change this dividing trend

.Replied that"I transcend, - All divisions in me end"

یزدانپناه عسکری Yazdanpanah Askari

وضعیت قلب چگونگی رفتار و رابطه ما را تعیین می‌کند.

the position of the heart

dictates how we behave and how we relation.

مولانا جلال الدين محمد بلخی،  ديوان كبير شمس- تهران، طلايه1384-غزل 2309؛ 3.4:199.8*3.4:89.7

item image #1

جسم سالم و نور بیرون وجود انسان

قرآن کریم – نوح/17

وَ اللَّهُ أَنْبَتَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ‏ نَباتاً

یزدانپناه عسکری

جسم سالم و رشد تابش آگاهی بالای انسان

3.1/99.45

ای قربانی سایه های خود

ذهن قاتل بزرگ حقیقت است . پس مرید بایدقاتل را قبل از این که مقتول او گردد به قتل برساند. ص 14 و 15 پارۀ یکم

     پیش از آنکه جان بتواند فهیم شود و به یاد آورد، باید با گوینده ی ساکت چنان درآمیزد، که صورت گِل در دست کوزه گر در آغاز کار در ذهن او شکل می گیرد. ص 15

پیش از آنکه اندیشه های ناپاکت، تو را از پای درآورند، با آن ها ستیزه کن ؛ اگر به آن ها بی توجّه باشی ، در تو ریشه می کنند . آگاه باش که این اندیشه ها چندان نیرومند خواهند شد که روزی تو را خواهند کشت . ای مرید راه ، هشیار باش ، چون اگر خود را رنج ندهی ،  حتّی اگر به صورت سایه هم به تو نزدیک شوند ، گرفتار خواهی شد . اگر این ها رشد کنند بسیار بزرگ و نیرومند خواهند شد ، و آنگاه پیش از آنکه حضور این غول های سیاه دروغین را دریافته باشی ، تاریکی هستی تو را تباه خواهد کرد . ص 25

اما اگر پوسته ها را با شبنم مایا خمیر کنی ، جز برای کبوتران سیاهِ مرگ ، که مرغان تولد ، انحطاط و غم می باشند ، خوراکی تهیه ندیده ای. ص 39

ای قربانی سایه های خود – ص 40

آوای سکوت - هلنا  پترووّانا  بلاواتسکی – ترجمه و تحشیه حسین مریدی

PDF

intent

علامه حسن حسن‌زاده آملى

جميع ماسوای‏ حق‌تعالی به غير خود، در جنبش و حركت است

پس حركت و آثار وجودى هر متعينى منتهى به‌حق مى‏شود و او مبدأ صورت است و صورت تابع اوست

مولانا: حمله ‏مان از باد و ناپيداست باد/جان فداى آن‌که ناپيداست باد

یزدانپناه عسکری

نیروی نافذ حق‌تعالی است که موجب درک و مشاهدۀ انسان می‌شود.

ممدالهمم در شرح فصوص الحكم، وزارت ارشاد - تهران، 1378.صفحه 257

item image #1

ماهیت اصلی

سری سَقَطی  Abu al-Hasan Sari (al Sirri) b. al-Maghallis al-Saqati

جُنَید گفت: به نزدیک سَرّی سَقَطی در شدم 

وی را دیدم متغیّر. گفتم: چه بوده است ؟ گفت:

پری‌ای از پریان بر من آمد و پرسید: حیا چه باشد؟

جواب دادم.آن پری آب‌گشت، چنین که می‌بینی.

تذكرة الاولياء، عطار نيشابوری، به كوشش ا.توكلی، مقدمه قدمعلی سرامی، تهران: بهزاد1379صفحه330؛ 8:37؛8:38

item image #1

آگاهی و ادراک مانع مرگ است

حکمت خسروانی

اسارت نور در محبس و زندان تن و تکاپوی آن برای آزادی و بازگشت

یزدانپناه عسکری

آگاهی و ادراک مانع مرگ است

حكمت خسروانی، سير تطبيقی فلسفه و حكمت و عرفان در ايران باستان از زرتشت تا سهروردی

و استمرار آن تا امروز، پژوهش و نوشته هاشم رضی- تهران : انتشارات بهجت 1379صفحه 446

item image #1

احتجاج حج

یزدانپناه عسکری

مانترا بین مخلوق و خالق

احتجاج حج، قصد و قصدیت

حقیقت مطلوب روح و  حجج قلب

مولانا – دیوان شمس غزل 36

ای ز نظر  گشته نهان، اى همه را جان و جهان

بار دگر رقص ‏كنان بیدل و دستار بيا

item image #1

بینش و بینندگی

قرآن مبین – النمل/88

وَ تَرَى الْجِبالَ تَحْسَبُها جامِدَة

مولانا – دیوان شمس غزل 40

همچو کتابی است‏ جهان، جامع احكام نهان‏

جان تو سردفتر آن فهم كن اين مسئله را

یزدانپناه عسکری

جان‌شناسی به نظر مولانا سرآغاز هستی‌شناسی و جهان‌شناسی هست و

منظور همان بینش و بینندگی و نقطه مقابل دانش و علوم ظاهری است.

item image #1

رویا دیدن

مولانا – دیوان شمس غزل 1937

جان بخواب از تن برآيد در خيال آيد بديد  - تن شود معزول و عاطل صورتى ديگر مبين

گويى اندر خواب ديدم همچو سروى خويش را  - روى من چون لاله ‏زار و تن چو ورد و ياسمين‏

آن خيال سرو رفت و جان به خانه بازگشت  - ان‏ فى‏ هذا و ذاك‏ عبرة للعالمين‏

یزدانپناه عسکری

رؤیا دیدن  

item image #1

نمانده جبر مختاری

مولانا ‏- دیوان شمس غزل 2499

چه نالد نای بيچاره جز آنك در دمد نایی‏-  ببين نی‌های اشكسته به گورستان چو می‏آیی‏

بمانده از دم نایی نه جان مانده نه گويایی‏-  زبان حالشان گويد كه رفت از ما من‏ و مایی

یزدانپناه عسکری

نمانده جبر مختاری  به گورستان چو می‌آیی ‏-  به وقف نفخ صور آنک  در دمد نایی

بمانده از دم نایی چو بودیم در من و مایی ‏-  زبان حالشان گويد نه جان مانده نه گویایی

item image #1

مدرکی مجبور مختار فروزانیم 

مولانا –  دیوان شمس غزل 2530

نگنجد در خرد وصفش كه او را جمع ضدينست‏  -  چه بی ترکیب تركيبی عجب مجبور مختاری‏

یزدانپناه عسکری

مُدرکی مجبور مختار فروزانیم     -  بی‌خبر از رُؤْيَة النَّارَ الَّتي‏ تُورُون

item image #1

عشق

عشق

مربوط به جسمیت بشر نیست

Yazdanpanah Askari

item image #1

نفس واحده

مولانا - دیوان شمس غزل 2789

دانش‏ و دانا حكيم و حكمت و فرهنگ ما - غرقه بين تو در جمال گل‏رخى دردانه‏اى‏

یزدانپناه عسکری

نفس واحده

4.2:89.9

item image #1

فیضان فیض

مولانا جلال‌الدین محمد  Jalāl ad-Dīn Muhammad Rūmī

شرق و مغرب چیست اندر لامکان - گلخنی تاریک و حمامی به کار

هلنا  پترووّانا  بلاواتسکی Helena Petrovna Blavatsky

that light which no wind can extinguish, that light which burns without a wick or fuel.

پس روشنایی نور آن چراغی را دریاب که بی فتیله و سوخت می سوزد و هیچ بادی آن را نمی کشد

حافظ Hafez

جمال يار ندارد نقاب و پرده ولى - غبار ره بنشان تا نظر توانى كرد

یزدانپناه عسکری Yazdanpanah Askari

فیض و صدور فیض

The Voice of the Silence. Helena Petrovna Blavatsky. www.slideshare.net/florfsmb/hpb-thevoiceofthesilence

آوای سکوت ، پاره های برگزیده ای از کتاب دریافت های طلایی برای سالکان . نشر اینترنتی دانشگاه حکمت الهی . حسین مریدی

ديوان كبير شمس

حافظ شيرين سخن . محمد معين

item image #1

دلتنگی آدمی برای وضعیت  پیش  از هبوط

شهاب‌الدین یحیی سهروردي

هبوط آدمی به  جهان  ماده  با  رمز غربت و تبعید در مغرب  بیان شده 

یزدانپناه عسکری

دلتنگی آدمی برای وضعیت  پیش  از هبوط.

سه حكيم مسلمان،سيدحسين نصر،مترجم احمد آرام- تهران: انتشارات علمی و فرهنگی1385 صفحه69

item image #1

در دیار معرفت پروانه پیرم نمود پروانه‌ای

مولانا –  دیوان شمس غزل 2789

پیر گشتم در جمال و فرّ  آن پیر لطیف  -  من چو پروانه در او، او را به من پروانه‌ای

یزدانپناه عسکری

در تحمل، محمل شدت دیگر یاری پیر لطیف  -  در دیار معرفت، پروانه پیرم نمود پروانه‌ای

item image #1

ای خمشی ذهن ثنی  واضح  آن ذهن جلی

نقطه مشترک تمام  اعمال سالکان

مولانا –  دیوان شمس غزل 38

ای خمشی مغز منی  پرده آن نغز منی

کمتر فضل خمشی کش نبود خوف و رجا

یزدانپناه عسکری

ای خمشی ذهن ثنی  واضح  آن ذهن جلی

زان خمشی انتدبت النّور  بود  شارک  رایه  علی

160/299.8

item image #1

قوم داود نبودند شكوراً عابدا 

یزدانپناه عسکری

كَسَبُوا ما تَرَكَ عَلی ظَهْرِها  -  سئَلِ الْقَرْيَةَ الَّتي‏‏ أَقْبَلْنا عصا‏

قوم داود نبودند شكوراً عابدا  -   یکشف عن ساق شد سلیمان و عصا

20.15/20.25-7.5/70.12-19.15/7.6-40.28/19.23

item image #1

انسان محبوس در آینه ی خود

خورخه لوئيس بورخس

در داستان‌های اساطیری آمده روزگاری انسان می‌توانست از میان آینه آمدوشد کند

اما در ترفندی جادویی محبوس آینه‌ی خود شد

و همچون یک رؤیا وظیفه‌ی پرملال تکرار اعمال « خود» را به عهده گرفت

كتاب موجودات خيالی، خورخه لوئيس بورخس ترجمه احمد اخوت، تهران ماه ريز 1380 ص 64

Mp4

رجز الیم بود در محاریب ذهن انسان را

یزدانپناه عسکری

رَجز الیم بود در محاریب ذهن انسان را -  مَا يَلِجُ فِي لْأَرْضِ رزق كريمِ انسان را

رِجزِ عاجز در حرب غارت رزق کریم  -   دَابَّةُ لْأَرْضِ تَأْکُلُ موت کرد سلیمان را

40-5/2.5.13.14

item image #1

عجم بی نطق قاموس بود عقبا را

یزدانپناه عسکری

عجم بی نطق قاموس بود عقبا را دلهم گفت،نطق قانون شد دنیا را

18. 2 /111.9+19.7/200-2

item image #1

گویای خاموش

یزدانپناه عسکری

تهور و فرشتگی انسان آگاه در نهان

عجلهم خلق است ناموس قَدوم دلهم موت است قانون ظلوم

18. 2 /111.9+13.20/60.12

item image #1

دانستن بدون دانستن

یزدانپناه عسکری

دلهم علی موته سلیمان را - نسي‏ء قانون بود آدم را

item image #1

ذم عادت به ادراک

حسين بن حسن جرجانى

محامد دنياك مذمومة - فلا تكسب الحمد إلّا بذم‏

یزدانپناه عسکری

الحمد (قصد به آگاهی معطوف به اراده کردن)

ذم (عادت به ادراک این دنیا )

جلاء الأذهان و جلاء الأحزان (تفسير گازر)، 11جلد، دانشگاه تهران ، 1378 ه.ق. ج‏10  ص 468

pdf

شدت تفکیک و بازپس‌گیری نیروی حیات

نشوان بن سعيد حميرى

فَأَخَذْناهُ‏ أَخْذاً وَبِيلًا(المزمل/16) أي شديداً

لقد أكلت بجيلةُ يوم لاقت‏ -  فوارس مالك أكلًا وبيلا

شمس العلوم - دمشق، چاپ: اول. – ج 11 ص 7046

یزدانپناه عسکری

شدت تفکیک و بازپس‌گیری نیروی حیات

pdf