مسافر باعد فی الظلمات
شهابالدین سهروردى
Shahab al-Din Yahya ibn Habash Suhrawardi
منظور من از ظلمت ، همین جسم و جهان مادی است.
یزدانپناه عسکری Yazdanpanah Askari
انسانی که مفهوم درخشندگی و طبیعت واقعی خود را
در تداوم جسم و جهان مادی از دست داده است .
(تداوم - باعد- 19/ سبأ) کور (فِي الظُّلُماتِ- 39/ انعام)
قلندر و قلعه ، دكتر يحيی يثربی – تهران : نشر قو 1386- صفحه 293-2.2/140-5

عدم تنفر Don't hate
مولانا جلالالدین محمد. Jalāl ad-Dīn Muhammad Rūmī
Become the people of Moses and drink this water;
make peace with the Moon and behold the moonbeams.
قوم موسی شو بخور این آب را – صُلح کن با مَه ببین مهتاب را
یزدانپناه عسکری . Yazdanpanah Askari
عدم تنفر Don't hate
3.5/260-6*5.3/220-3
مثنوى معنوى - تهران: هرمس چاپ: چهارم ، 1386- دفتر چهارم صفحه 699
![]()
وضعیت قلب چگونگی رفتار و رابطه ما را تعیین میکند
مولانا جلالالدین محمد Jalāl ad-Dīn Muhammad Rūmī
گفتم که: «رفیقی کن با من ، که منم خویشت»
گفتا که: «بِنَشناسم من خویش ز بیگانه»
I asked Thee to be my friend - And change this dividing trend
.Replied that"I transcend, - All divisions in me end"
یزدانپناه عسکری Yazdanpanah Askari
وضعیت قلب چگونگی رفتار و رابطه ما را تعیین میکند.
the position of the heart
dictates how we behave and how we relation.
مولانا جلال الدين محمد بلخی، ديوان كبير شمس- تهران، طلايه1384-غزل 2309؛ 3.4:199.8*3.4:89.7
![]()
ای قربانی سایه های خود
ذهن قاتل بزرگ حقیقت است . پس مرید بایدقاتل را قبل از این که مقتول او گردد به قتل برساند. ص 14 و 15 پارۀ یکم
پیش از آنکه جان بتواند فهیم شود و به یاد آورد، باید با گوینده ی ساکت چنان درآمیزد، که صورت گِل در دست کوزه گر در آغاز کار در ذهن او شکل می گیرد. ص 15
پیش از آنکه اندیشه های ناپاکت، تو را از پای درآورند، با آن ها ستیزه کن ؛ اگر به آن ها بی توجّه باشی ، در تو ریشه می کنند . آگاه باش که این اندیشه ها چندان نیرومند خواهند شد که روزی تو را خواهند کشت . ای مرید راه ، هشیار باش ، چون اگر خود را رنج ندهی ، حتّی اگر به صورت سایه هم به تو نزدیک شوند ، گرفتار خواهی شد . اگر این ها رشد کنند بسیار بزرگ و نیرومند خواهند شد ، و آنگاه پیش از آنکه حضور این غول های سیاه دروغین را دریافته باشی ، تاریکی هستی تو را تباه خواهد کرد . ص 25
اما اگر پوسته ها را با شبنم مایا خمیر کنی ، جز برای کبوتران سیاهِ مرگ ، که مرغان تولد ، انحطاط و غم می باشند ، خوراکی تهیه ندیده ای. ص 39
ای قربانی سایه های خود – ص 40
آوای سکوت - هلنا پترووّانا بلاواتسکی – ترجمه و تحشیه حسین مریدی
intent
علامه حسن حسنزاده آملى
جميع ماسوای حقتعالی به غير خود، در جنبش و حركت است
پس حركت و آثار وجودى هر متعينى منتهى بهحق مىشود و او مبدأ صورت است و صورت تابع اوست
مولانا: حمله مان از باد و ناپيداست باد/جان فداى آنکه ناپيداست باد
یزدانپناه عسکری
نیروی نافذ حقتعالی است که موجب درک و مشاهدۀ انسان میشود.
ممدالهمم در شرح فصوص الحكم، وزارت ارشاد - تهران، 1378.صفحه 257

ماهیت اصلی
سری سَقَطی Abu al-Hasan Sari (al Sirri) b. al-Maghallis al-Saqati
جُنَید گفت: به نزدیک سَرّی سَقَطی در شدم
وی را دیدم متغیّر. گفتم: چه بوده است ؟ گفت:
پریای از پریان بر من آمد و پرسید: حیا چه باشد؟
جواب دادم.آن پری آبگشت، چنین که میبینی.
تذكرة الاولياء، عطار نيشابوری، به كوشش ا.توكلی، مقدمه قدمعلی سرامی، تهران: بهزاد1379صفحه330؛ 8:37؛8:38

آگاهی و ادراک مانع مرگ است
حکمت خسروانی
اسارت نور در محبس و زندان تن و تکاپوی آن برای آزادی و بازگشت
آگاهی و ادراک مانع مرگ است
حكمت خسروانی، سير تطبيقی فلسفه و حكمت و عرفان در ايران باستان از زرتشت تا سهروردی
و استمرار آن تا امروز، پژوهش و نوشته هاشم رضی- تهران : انتشارات بهجت 1379صفحه 446

بینش و بینندگی
قرآن مبین – النمل/88
وَ تَرَى الْجِبالَ تَحْسَبُها جامِدَة
مولانا – دیوان شمس غزل 40
همچو کتابی است جهان، جامع احكام نهان
جان تو سردفتر آن فهم كن اين مسئله را
یزدانپناه عسکری
جانشناسی به نظر مولانا سرآغاز هستیشناسی و جهانشناسی هست و
منظور همان بینش و بینندگی و نقطه مقابل دانش و علوم ظاهری است.

رویا دیدن
مولانا – دیوان شمس غزل 1937
جان بخواب از تن برآيد در خيال آيد بديد - تن شود معزول و عاطل صورتى ديگر مبين
گويى اندر خواب ديدم همچو سروى خويش را - روى من چون لاله زار و تن چو ورد و ياسمين
آن خيال سرو رفت و جان به خانه بازگشت - ان فى هذا و ذاك عبرة للعالمين
یزدانپناه عسکری

نمانده جبر مختاری
مولانا - دیوان شمس غزل 2499
چه نالد نای بيچاره جز آنك در دمد نایی- ببين نیهای اشكسته به گورستان چو میآیی
بمانده از دم نایی نه جان مانده نه گويایی- زبان حالشان گويد كه رفت از ما من و مایی
یزدانپناه عسکری
نمانده جبر مختاری به گورستان چو میآیی - به وقف نفخ صور آنک در دمد نایی
بمانده از دم نایی چو بودیم در من و مایی - زبان حالشان گويد نه جان مانده نه گویایی

فیضان فیض
مولانا جلالالدین محمد Jalāl ad-Dīn Muhammad Rūmī
شرق و مغرب چیست اندر لامکان - گلخنی تاریک و حمامی به کار
هلنا پترووّانا بلاواتسکی Helena Petrovna Blavatsky
that light which no wind can extinguish, that light which burns without a wick or fuel.
پس روشنایی نور آن چراغی را دریاب که بی فتیله و سوخت می سوزد و هیچ بادی آن را نمی کشد
حافظ Hafez
جمال يار ندارد نقاب و پرده ولى - غبار ره بنشان تا نظر توانى كرد
یزدانپناه عسکری Yazdanpanah Askari
فیض و صدور فیض
The Voice of the Silence. Helena Petrovna Blavatsky. www.slideshare.net/florfsmb/hpb-thevoiceofthesilence
آوای سکوت ، پاره های برگزیده ای از کتاب دریافت های طلایی برای سالکان . نشر اینترنتی دانشگاه حکمت الهی . حسین مریدی
ديوان كبير شمس
حافظ شيرين سخن . محمد معين
![]()
قوم داود نبودند شكوراً عابدا
یزدانپناه عسکری
كَسَبُوا ما تَرَكَ عَلی ظَهْرِها - سئَلِ الْقَرْيَةَ الَّتي أَقْبَلْنا عصا
قوم داود نبودند شكوراً عابدا - یکشف عن ساق شد سلیمان و عصا
20.15/20.25-7.5/70.12-19.15/7.6-40.28/19.23

انسان محبوس در آینه ی خود
خورخه لوئيس بورخس
در داستانهای اساطیری آمده روزگاری انسان میتوانست از میان آینه آمدوشد کند
اما در ترفندی جادویی محبوس آینهی خود شد
و همچون یک رؤیا وظیفهی پرملال تکرار اعمال « خود» را به عهده گرفت
كتاب موجودات خيالی، خورخه لوئيس بورخس ترجمه احمد اخوت، تهران ماه ريز 1380 ص 64
رجز الیم بود در محاریب ذهن انسان را
یزدانپناه عسکری
رَجز الیم بود در محاریب ذهن انسان را - مَا يَلِجُ فِي ﭐلْأَرْضِ رزق كريمِ انسان را
رِجزِ عاجز در حرب غارت رزق کریم - دَابَّةُ ﭐلْأَرْضِ تَأْکُلُ موت کرد سلیمان را









