وجدان توحیدى یگانگی با وجود

غلامرضا فیاضی

هر انسانی مصداق علم را در درون خود به‌صورت حضوری وجدان می‌کند، مفهوم عام علم انتزاع می‌گردد.

یزدانپناه عسکری

وجدان همسویی و نور آگاهی و درک حضوری در درون هر انسانی است و ثانوی به آن انتزاع مفهوم عام علم.

افزایش نور آگاهی موجودات در همسویی و یگانگی با وجود، وجدان توحیدى است.

پدیداری و القاء علم به انسان

قرآن کریم – الکهف 65

وَ عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْما

یزدانپناه عسکری

پدیداری و القاء علم به انسان

 بدون تلاش در جهت دسته‌بندی و فهم منطقی

علمی تعریف ناپذیر  که در مفهوم نمی‌گنجد، معرفتی خاموش با سکوت درون

دانستن، بدون اینکه بدانی چگونه می‌دانی.

في‏ مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَليكٍ مُقْتَدِر - القمر : 55

item image #1

مسئله بنیادی حقیقت علم

یزدانپناه عسکری

علم به خودی خود و به ذاته در عنصرآگاهی مستتر است.

مسئله بنیادی «حقیقت علم»

در پیوستگی با توحید و اسم «حی» و «علم» مقرّر است.

item image #1

آنْ

درس‌های اسفار –  مجموعه آثار استاد - ج 11 ص  91

وقتی قطعه‌ای از زمان را دو قسمت فرض می‌کنیم

حد مشترک دو قسمت را « آنْ » می‌گوییم، ولی در خارج که

 آنْ وجود ندارد و این ذهن ماست که آن را فرض می‌کند.

یزدانپناه عسکری

زمان جوهر غائی حیات ارسالی از دیار مرسلات، ذهن محصول موضعی در پیوند « آنْ » به زمان وصل است.

item image #1

تفکیـک معنائی بین واژه علم و آگاهی

یزدانپناه عسکری

تفکیـک معنائی بین واژه علم و آگاهی

دستاوردش طیف معنائی پدیداری علم.

item image #1

حقیقت و پدیداری علم

یزدانپناه عسکری

در طیف معنائی پدیداری علم

علم نه تنها مصدر بلکه فاعل بوده

و شخصِ عالِم علی الرغم فاعل بودن مفعول می‌باشد.

item image #1

إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبيحَهُمْ

قرآن کریم - الإسراء  44

إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبيحَهُمْ

هیچ‌ موجودی‌ در عالم‌ نیست‌ که‌ تسبیح‌ خداوند را نگوید

و شما تسبیح‌ آن‌ها را درک نمی کنید.

یزدانپناه عسکری

آرامش حاصل از حمد و تسبیح و تطابق و تعقل

در موضع حال‏ و افزایش نور وجودی موجودات

خارج از منطق انسان خود اندیش است.

4.2.1/79.3

item image #1

اطلاق لفظ روان بر سیالیت آگاهی

یزدانپناه عسکری

اطلاق لفظ روان بر سیالیت آگاهی

اطلاق لفظِ « روان » به آگاهی و تأکید « روان » بر سیالیّت آگاهی

(حرکت و سیالیّت دائمی از یک نقطه به نقطه‌ی دیگر)  

(آگاهی این لحظه و آگاهیِ لحظه‌ی بعد)

و ازآنجاکه آگاهی با حیات پیوسته و عجین است

می‌توان لفظِ روح و روان را معادل « انرژی حیاتی و آگاهی » دانست

و به‌واسطه‌ی آگاهی سیالِ (روح و روان) و مجموعه بودن انسان  

حرکت جوهری و یا عالم پس از مرگ معنی می‌یابد.

item image #1

اسم و مسمی

قرآن کریم - العلق 1

اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذي خَلَق

یزدانپناه عسکری

همسو شدن اسم حصة موجودیت با مسمی وجود در کمال صمدیت.

آویختن و انعقاد  به نور اسماءالله آفریننده، نشانه روی حقیقت تجرید.

item image #1

شرایط زمان

قرآن کریم - البقرة 106

ما نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِها نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْها أَوْ مِثْلِها أَ لَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدير

محمد حسن بن محمد باقر صفى عليشاه - تفسير صفى ص 43

نسخ آيت گر كه دارى نور جان - هست‏ بر تغيير اوقات‏ و زمان‏

یزدانپناه عسکری

جوهر غائی اسماء زمان و شرايط زمان، اسماء به تعقل قلب درآمده است.

 (أَ فَلَمْ يَسيرُوا فِي الْأَرْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِها - الحج : 46)

item image #1

آهنگ  سیر الی الله

قرآن کریم –  یس /83

فَسُبْحانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ

یزدانپناه عسکری

آهنگ  سیر الی الله، دروازۀ   ملکوت

4.4/39.8

item image #1

نفی و اثبات

مولانا - ديوان شمس غزل 893

نيك بد است آنكه او شد تلف نيك و بد

دل‏ سبد آمد مكن هر سقطى در سبد

یزدانپناه عسکری

چون ازنظر خود

یک‌چیز را « شر» می‌دانیم

 آن را نفی می‌کنیم و بالعکس

شعر در نحو کلام تناقض دارد نه در عمل

2.2/99.37

item image #1

اصالت با نیروی وادار کننده مشاهده و ادراک است

شیخ محمود شبستری  Mahmud Sabestari

ورای عقل طوری دارد انسان

که بشناسد بدان، اسرار پنهان

ابن عربی Ibn Arabi

 ‌طور ورای طور را «قلب» می‌داند

یزدانپناه عسکری Yazdanpanah Askari

اصالت با نیروی وادار کننده مشاهده و ادراک است

4.3/99.32 + 4.3/99.32

فتوحات ج1 ص 347

متافیزیک خیال در گلشن راز شبستری، نصراله حکمت- تهران: مؤسسه تألیف ترجمه و نشر آثار هنری-چاپ دوم 1389 – صفحه122 و 168

گلشن راز ،شیخ محمود شبستری، به تصحیح پرویز عباس داکانی – تهران : نشر الهام 1376 –صفحه 60 و58

دسته کننده اسماء

محيى الدين بن عربى

فص 9 حکمة نورية في كلمة يوسفية

لأنَّ أسماءَهُ لَها مدلُولانِ: الْمَدلُولُ الواحدُ عينُهُ و هُوَ عَينُ المسمّى

و المدلولُ الآخَرُ ما يَدُلُّ عليهِ مِمّا يَنْفَصِلُ الاسمُ بهِ مِنْ هذا الاسمِ الآخَرِ و يَتَمَيَّزُ

فص21 حكمة مالكية في كلمة زكرياوية

فَيَدْعُو بِها فِي الرَّحْمَةِ مِنْ حَيْثُ دَلالَتِها عَلَى الذّاتِ الْمُسَمّاةِ بِذلِكَ الاسْمِ لا غَيْرُ،

لا بِما يُعْطِيهِ مَدْلُولُ ذلِكَ الاسْمِ الَّذي يَنْفَصِلُ بِهِ عَنْ غَيْرِهِ و يَتَمَيَّزُ

یزدانپناه عسکری

جامع جمیع اسماء از جهت ذات، منفصل و متمیّز و دسته کننده اسماء.

item image #1

حجاب حس مانع وضوح ادراک

مولانا - مثنوى معنوى

چنبره‏ ديد جهان، ادراك توست

‏پرده پاكان، حِسِ ناپاك توست‏

یزدانپناه عسکری

حجاب حس مانع وضوح ادراک.

item image #1

رؤیا دیدن و تاب آوری اثیری

شمس‌الدین محمد بن علىّ بن ملك‏ داد تبریزی . Šams-e Tabrīzī

منامِ بندگان خدا خواب نباشد ، بلکه عین واقعۀ بیداری باشد.

زیرا چیزها باشد که در بیداری برو عرضه نکنند، از نازکی و ضعف او

در خواب ببیند تا طاقت دارد.

یزدانپناه عسکری Yazdanpanah Askari

رؤیا دیدن و تاب آوری اثیری.

4.3.1/120.1

مقالات شمس تبريزی ، شمس‌الدین محمد تبريزی ، تصحيح و تعلیق محمدعلی موحد- خوارزمی 1369- صفحه 175

item image #1

تمرکز اراده

دانلود - pdf

خود آگاهی

خودآگاهی

تذکر و متخلّق به اخلاق الهی شدن است. 

وَ ما كانَ رَبُّكَ نَسِيًّا – مریم 64

یزدانپناه عسکری

item image #1

انوار اثیری فیوضات الهی

مولانا - مثنوى معنوى

اين جهان نيست چون هستان‏ شده

‏و آن جهان هست بس پنهان شده‏

یزدانپناه عسکری

باران انوار اثیری فیوضات الهی  

زیر بنای ادراک جهان پیرامون

item image #1

هر چیزی در کائنات انرژی است

دکتر بن جانسون DR. BEN JOHNSON

everything in the Universe is energy

هر چیزی در کائنات انرژی است.

یزدانپناه عسکری Yazdanpanah Askari

انرژی و رشته های نور  

هُوَ الَّذِي جَعَلَ الشَّمْسَ ضِياءً وَ الْقَمَرَ نُوراً – یونس 5

4.3.1/10.3

راز ، راندا برن ،مترجم نفیسه معتکف – تهران :لیوسا،1386 ،چاپ بیست و دوم . صفحه 183

THE SECRET,2006, by TS Production Limited Liability Company, page 155-156 Rhonda byrne

item image #1

کتاب واقعیت جهان

قرآن کریم

عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتاب‏ - النمل 40

مولانا - ديوان شمس - غزل 2264

همچو كتابيست جهان، جامع احكام نهان‏

جان تو سردفتر آن فهم‏ كن‏ اين مسئله را

یزدانپناه عسکری

کتاب واقعیت جهان، کیهانی از اسماء الهی است 

نفس غارتگر

مولانا - ديوان شمس - غزل 2264

اين نفس ستیزه‌جو چون بُزبچه بالا جو

جز ريش ندارد او نامش چه نهم ريشو

یزدانپناه عسکری

عَدُوٌّ مُبين‏ بر بالای حصة وجودی

 غارتگر آگاهی و مانع تکامل بشر.

item image #1

سقوط کودک آدمیزاده به خاکدان غریب

نادر نادر پور

هر آدمی‌زاده‌ای که دورانِ کودکی را ترک  می‌گوید و به مرحلۀ بلوغ پا می‌گذارد

همان آدم ابوالبشر است که طعمِ گندم یا سیب را می‌چشد

و از بهشت بی تضادِ کودکی به زمینِ پرتضاد بلوغ رانده می‌شود

و چنین است که آدمی نیز در این خاکدان غریب است.

یزدانپناه عسکری

دقت خاکدان غریب  فراورده میوه آگاهی

سقوط کودک آدمیزاده به خاکدان غریب، پیامد و میراث خودبینی آدم ابوالبشر است.

فرآیند ادراک

سید حسین نصر SEYYED HOSSEIN NASR

در قرآن ایمان و عقل آشکارا همراه با قلب معرفی‌شده‌اند

In the Quran both faith (īmān) and intelligence (‘aql) are explicitly identified with the heart (al-qalb)

یزدانپناه عسکری Yazdanpanah Askari

ادراک انسان در قلب ، صورت می‌پذیرد و فرآیند ادراک همان «تعقل قلبی» هست که در قرآن آمده

﴿ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِهَا﴾ [الحج/46] ناظر بر مواضع قلب و ادراک است.

معرفت و امر قدسی ، سيد حسين نصر ، ترجمه فرزاد حاجی ميرزائی – تهران : نشر و پژوهش فرزان روز 1383- صفحه 127

KNOWLEDGE AND THE SACRED, SEYYED HOSSEIN NASR, State University of New York

Press, 1989, ISBN-10:0791401766- Page 129,136

item image #1

مرگ آشنا بودن

سید حسین نصر

هیچ برهانی قوی‌تر از این واقعیت که آدمی از مرگ و فناپذیری خویش آگاه است

 برای اثبات تلاقی ابعاد زمان و ابدیت وجود ندارد.

یزدانپناه عسکری

تلاقی ابعاد زمان و ابدیت در اثر گمراهی

و مرگ آشنا نبودن آدمی به دست فراموشی سپرده‌شده است.

معرفت و امر قدسی، سيد حسين نصر، ترجمه فرزاد حاجی ميرزائی نشر و پژوهش فرزان روز 1383- ص 183

item image #1

دروازه ای به سوی ابدیت

سید حسین نصر

هر لحظه از زمان دروازه‌ای است به‌سوی ابدیت

و لحظه، حال، اکنون به خود «سرمد» تعلق دارد

یزدانپناه عسکری

وقت است كه همان حال و حالت 

و کیفیت ادراك هست.

معرفت و امر قدسی، سيد حسين نصر، ترجمه فرزاد حاجی ميرزائی - نشر و پژوهش فرزان روز 1383- ص 187

item image #1

تعقل قلب در مرز ابدیت

سید حسین نصر

رسیدن به یک درک عقلانی از معنای «وجود مطلق»

برابر است با فهم «سرمد».

یزدانپناه عسکری

درک سرمد و تجربه تعقل قلب در مرز ابدیت

راهگشای تجلی بی‌صورت و آزادی مطلق در «وجود مطلق» است.

معرفت و امر قدسی، سيد حسين نصر، ترجمه فرزاد حاجی ميرزائی

نشر و پژوهش فرزان روز 1383- ص 185

قدر مشترک میان گذشته و آینده

غلامحسین ابراهیمی دینانی

قدر مشترک میان گذشته و آینده

به چیزی اطلاق می‌شود که پایان گذشته و آغاز آینده است.

یزدانپناه عسکری

قدر مشترک میان گذشته و آینده

به چیزی اطلاق می‌شود که آغاز گذشته و پایان آینده است.

فلسفه و ساحت سخن، غلامحسین ابراهیمی دینانی – هرمس 1390 ص 193

الآن

 

شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا

آنچه با کلمة «اکنون» یا «الآن» به آن اشاره می‌شود

یک پایان موهوم است که میان گذشته و آینده مشترک شناخته می‌شود.

فخرالدین رازی در تفسیر کبیر

زمان از اصول نعمت‌های الهی است.

یزدانپناه عسکری

وقتی زمان از اصول نعمت‌های الهی است به‌سختی می‌توان گفت

که جزئی از زمان موهوم است و به‌آسانی می‌توان گفت رؤیا می‌بینیم.

فلسفه و ساحت سخن، غلامحسین ابراهیمی دینانی – هرمس 1390 صص 192-193

item image #1

دقت  Attention

یزدانپناه عسکری

دقت  Attention

در عرف اجتماع

از دقت به عنوان توجه کردن و تمرکز یاد می شود.

در سیر معرفتی

دقت به معنای پرورده شدن نور آگاهی در ظاهر ساختن اسمای الهی است.

249/200.2

item image #1