ضربان نور دل

مولانا - مثنوی معنوی

هر نفس‏ نو می شود  دنيا و ما

بی ‏خبر از نو شدن اندر بقا

یزدانپناه عسکری

فیضان انوار فیض الهی  و ضربان نور دل

یکشنبه 29 اسفند1400 ساعت 19 و 3 دقیقه و 26 ثانیه

item image #1

قاصد بودن مشیتی دیگر از مشیت‌های الهی

قرآن کریم

وَ عَلَى اللَّهِ قَصْدُ السَّبيلِ وَ مِنْها جائِرٌ وَ لَوْ شاءَ لَهَداكُمْ أَجْمَعين‏( النحل/9)

یزدانپناه عسکری

قاصد بودن مشیتی دیگر از مشیّت‌های الهی

ورای مسئله جبر و اختیار در عملکرد روزمره است

2.2:58/3+565:492+ Fusus5/6+cha

item image #1

خودآگاهی جهان و ظهور آگاهی

محيى الدين بن عربى

فهو الكون‏ كله/ و هو الواحد الذي‏

قام كوني بكونه‏/ و لذا قلت يغتذي‏

فوجودي غذاؤه‏/ و به نحن نحتذي‏

فبِهِ منه إن نظرت‏/ بوجهٍ تعوذي

علامه حسن‌زاده آملى

از اين سفره چه شيطان و چه آدم‏

به اذن حق غذا گيرند باهم‏

یزدانپناه عسکری

در روند تبادل و ظهور آگاهی و خودآگاهی جهان

انسان‌ها هم مالکان آگاهی منحصربه‌فرد هستند

که توسط آگاهی‌های برتر در بوته آزمایش نهاده شده‌اند

فصوص الحكم، دار إحياء الكتب العربية - قاهره، 1946 م. جلد1 ص111

item image #1

بازندگان به غفلت

قرآن کریم

هَلْ يَنْظُرُونَ إِلاَّ تَأْويلَهُ

يَوْمَ يَأْتي‏ تَأْويلُهُ يَقُولُ الَّذينَ نَسُوهُ مِنْ قَبْلُ قَدْ جاءَتْ رُسُلُ رَبِّنا بِالْحَقِّ

فَهَلْ لَنا مِنْ شُفَعاءَ فَيَشْفَعُوا لَنا أَوْ نُرَدُّ فَنَعْمَلَ غَيْرَ الَّذي كُنَّا نَعْمَلُ

قَدْ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ ضَلَّ عَنْهُمْ ما كانُوا يَفْتَرُون ‏( الأعراف/ 53)

یزدانپناه عسکری

بازندگان به غفلت

میدان آگاهی خود را تأویل نکردند

شفیع و مستنسخ نامه اعمال خود نبودند

غفلت و فراموشی از حقیقت امر وَ الْوَتْر

item image #1

برپایی نعمت نور آگاهی

قرآن کریم

ما أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ ‏ - المائدة/ 66

یزدانپناه عسکری

اقامت و برپایی نعمت تابش و نور آگاهی مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ

item image #1

تبدیل نیروی وحدت نامعین به نیروی وحدت معین

فصوص الحكم

انقیاد تنها از جانب عبد نیست بلکه حق نیز منقاد عبد است

یزدانپناه عسکری

تبدیل نیروی وحدت نامعین به نیروی وحدت معین

فصوص الحكم، ابن عربی - توضيح وتحليل  محمدعلی موحد / صمد موحد تهران نشر كارنامه 1386 ص 421

item image #1

تبدیل وحدت شناخته به وحدت ناشناخته

گلشن راز - شیخ محمود شبستری

كسى از سرّ وحدت‏ گشت واقف‏

كه او واقف نشد اندر مواقف‏

یزدانپناه عسکری

تبدیل وحدت شناخته به وحدت ناشناخته

item image #1

تجلی یافتن به توحید

یزدانپناه عسکری

اخلاص

تجلی یافتن به توحید احدیّت و صمدیّت

770-4/190-8

item image #1

تداوم ادراک دنیای مادی

قرآن کریم سبأ/19

فَقالُوا رَبَّنا باعِدْ بَيْنَ أَسْفارِنا وَ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُم‏

یزدانپناه عسکری

تداومِ ادراک دنیای مادی

item image #1

 

سوی هفتم عشق بنمود ره  سبع مثانی

مولانا - دیوان شمس _ غزل 132

عقل گويد شش‌جهت حدست و بيرون راه نيست

عشق گويد راه هست و رفته‏ام من بارها

یزدانپناه عسکری

سوی هفتم عشق بنمود ره  سبع مثانی

item image #1

وضوح و تمرکز قصد انسان

قرآن کریم

وَ عَلَى اللَّهِ قَصْدُ السَّبيل(النحل9) وَ اقْصِدْ في‏ مَشْيِكَ (لقمان19)

أَ فَمَنْ يَمْشي‏ مُكِبًّا عَلى‏ وَجْهِهِ أَهْدى‏ أَمَّنْ يَمْشي‏ سَوِيًّا عَلى‏ صِراطٍ مُسْتَقيمٍ (الملک22)

یزدانپناه عسکری

وضوح و تمرکز قصد انسان در مشی زندگی مبتنى بر اشارت‏ بی‌کرانگی (جامع جمیع اسما)

سر هیچ به خود مکش به ما سرکش باش(اسرارالتوحید)

item image #1

کمال زوال پذیر نیست

یزدانپناه عسکری

کمال یا رفتار بی‌عیب و نقص لازمه قدرت و اراده انسان است

کمال زوال پذیر نیست.

item image #1

تجربیات مادی در سفر زندگی عرضی است

یزدانپناه عسکری

قصدِ ادراکِ مواهب و تجربیات مادی در سفر زندگی عرضی است

و بعد تعلل در تفکیک تجربیات

(لَوْ كانَ عَرَضاً قَريباً وَ سَفَراً قاصِداً لاَتَّبَعُوكَ وَ لكِنْ بَعُدَتْ عَلَيْهِمُ الشُّقَّةُ - التوبة/ 42)

تتبع نمی‌کنند تجربیات خود را ، عدم خودآگاهی، فراموشی و گمراهی

(وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوى‏ فَيُضِلَّكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ ‏- ص/26)  

item image #1

عدم درگیری انسان با خودش به‌ صورت صدق منعکس می‌شود

یزدانپناه عسکری

صدق

وضوح و تمرکز  خواست  از حقيقت صمديّت‏ است

عدم درگیری انسان با خودش به‌صورت صدق منعکس می‌شود.

item image #1

رب‌ النوع انسان

یزدانپناه عسکری

رب‌النوع انسان

قالب مستقر و عین ثابت انسان است

item image #1

تجرید و روح مجرد

تجرید و روح مجرد

رهایی و آزادی  از تمام ویژگی‌های نوعی و فهرست انسانی  به صلاة

یزدانپناه عسکری

699.67/89.5

item image #1

وسعت صورت جان

بایزید بسطامی

سبحانى ما اعظم‏ شأنى

یزدانپناه عسکری

وسعت صورت جان بایزید  و سبحانی گفتن

item image #1

اعاده دِیْن

قرآن مبین

يُكْشَفُ عَنْ ساق- القلم 42

ما لِهذَا الْكِتابِ لا يُغادِرُ صَغيرَةً وَ لا كَبيرَةً إِلاَّ أَحْصاها ( کهف 49)

یزدانپناه عسکری

ارتباط و ملازمه بین، راه پیموده شده؛ و تجربیات زندگی آدمی و اعاده دِیْن

 (ساق) leg - (اعاده) Religion - re

item image #1 

درون و بیرون انسان

عین القضات همدانی

ادراک حقیقة موجودٍ لا یکون داخل العالم و لا خارجه و لا متصلاً به و لا منفصلاً عنه.

یزدانپناه عسکری

تمام حالت‌های قوانین جسم فیزیکی در عالم ملک

و خلأ نفس ناطقه در عالم ملکوت بازتاب وجود حی قیوم است.

زبدة الحقایق/ص24- 3.1/199.94

item image #1

درج مکان ها

عین القضات همدانی

رفع مانع ادراک حقیقی دل در احاله ناتوانی به نیرو و توان است

یزدانپناه عسکری

تعقل قلب منوط به نیرو و توان انرژتیک و صیقل پیوند با اقتدار است.

تیغ دل ضرب نگار قسمت الآن درک اکنون‌ها

اینجاوآنجا، اینجا و اینجا درج مکان‌ها

زبدة الحقایق/ص24- 3.1/39.13

item image #1

 

مشی متقی

مولانا – دیوان شمس

اى گذر كرده ز حال و هم ز قال - رفته اندر خانه‌ی فيه الرجال

یزدانپناه عسکری

ای گذر کرده  ز مَحال الرجال – غرقه در نَسِی شدید اَلمِحال

مشی متقی آیی فیه الرجال – صورتی باشی کمال اندر کمال

7.2/99,9- وقت ترجیع است برجه تازه شو - وَ الْتَفَّتِ السَّاقُ بِالسَّاق- القيامة/29‏‏

item image #1

پرهیز از تکلف

یزدانپناه عسکری

پرهیزکاران از تکلف

تقوی و تعلیق صدای ملازم همراه. برآء من التكلّف

حيطه تکلف شاملِ

مكالمات ، افكار ، احساسات ، رفتار و ... می‌شود :

[رياء و تصنع، بی‌خبری، آزمندی، حرص، بخل، دروغ]

[ولع، برانگیختگی و تیرگی- غرور ، ترس]

[خودپرستی ، منیت، ظاهرسازی و پایبند به مادیات]

(الكَلَف‏: سواد فى صفرة)

 انتصاب و به هم آميختگی سیاهی و زرد کهربایی

 (بَلْ قُلُوبُهُمْ في‏ غَمْرَةٍ مِنْ هذا وَ لَهُمْ أَعْمالٌ مِنْ دُونِ ذلِكَ هُمْ لَها عامِلُون-‏ المؤمنون/63)

دل‌های آن‌ها از اعمالشان در بى ‏خبرى فرورفته

 (ثُمَّ إِذا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فَإِلَيْهِ تَجْئَرُونَ - النحل /53). (لا تَجْأَرُوا الْيَوْمَ إِنَّكُمْ مِنَّا لا تُنْصَرُونَ- المؤمنون/ 65)

[جأر] - جَأَرَ، كمَنَعَ، كمنعه(منع) - ما مَنَعَكَ‏ أَلَّا تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُكَ‏ اعراف/12

(رَأَيْتُهُمْ لي‏ ساجِدينَ - یوسف/4)

(إِنَّ الشَّيْطانَ لِلْإِنْسانِ عَدُوٌّ مُبينٌ- یوسف/ 5)

( اِنَّ الشَّیطَانَ لَیَجرِی فِی بَنِی‌آدَمَ مَجرَی الدَّمِ فِی العُرُوق)

بالاترين تعيين حيطه با دشمن درونی نفس  است

قرآن کریم

وَ ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفِينَ‏- ص/ 86

(أنا و أتقياء امّتى برآء من التكلّف  - رسول اکرم ص)

یزدانپناه عسکری

 پرهیز از انتصاب و  تداخل نفس بیگانه‏

بالاترين تعيين حيطه با دشمن درونی نفس  است.

item image #1

لگام به دهن  ذهن  اغواگر زدن

 

قرآن کریم – الإسراء : 64

وَ اسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِكَ

مولانا – مثنوی  معنوی

من كه خصمم هم منم اندر گريز

یزدانپناه عسکری

لگام به دهن  ذهن  اغواگر زدن

item image #1

دریافت نشانه‌های اقتدار

قرآن کریم

وَ ما تَوْفيقي‏ إِلاَّ بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ إِلَيْهِ أُنيب‏(هود/88)

إِنَّ فِي ذلِكَ لَآيَةً لِكُلِّ عَبْدٍ مُنِيبٍ‏(سباء/9)

یزدانپناه عسکری

دریافت نشانه‌های اقتدار و عمل بر راه نموده شدة

من وراءِ حجاب تبدیل به تَوْفِيق و اقتدار می‌شود

item image #1

رفتن بر راه نمود شده من وراءِ حجاب

یزدانپناه عسکری

سالک همیشه گوش بزنگ است تا اعمال خود را

با نشانه‌های اقتدار و  اهتداء من وراءِ حجاب تنظیم کند.

item image #1

تطبیق اعمال انسان در سفر زندگی

‏یزدانپناه عسکری

هنر آزادگی،  تطبیق اعمال انسان در سفر زندگی 

با  بناهایی که اراده حق مِنْ وَراءِ حِجاب  برپا میکند

42:51

item image #1

نشانه‌های اراده فیض حق تعالی

توشيهيكو ايزوتسو

جهان کتاب بزرگی از علامات و اشارات است

یزدانپناه عسکری

تنزیل نشانه‌های اراده فیض حق تعالی از طریق امور و اشیای طبیعی راه ارتباط مستقیم با بشر  است

ارتباط غیرزبانی ميان خدا و انسان توشيهيكو ايزوتسو ،ترجمۀ احمد آرام ، مجله معارف اسلامی، شماره هشتم، سازمان اوقاف ص476

item image #1

ودیعه فیضان فیض

إِذْ أَبَقَ إِلَى الْفُلْكِ الْمَشْحُون‏ (الصافات140)

جلال‌الدین محمد بن محمد مولوی - مثنوی معنوی

داند او کآن تیغ بر خود می‌زنم -  من وی ام اندر حقیقت او منم

یزدانپناه عسکری

ودیعه فیضان فیض

item image #1

نسیمی در گذر دل

 

شمس‌الدین محمد بن علىّ بن ملك‏ داد تبریزی - مقالات صفحه 173

گذر از مقام

یزدانپناه عسکری5.3/39.2

نسیمی در گذر دل، بی تردید از پشت سر گذاشتن همه چیز

item image #1