ضربان نور دل
مولانا - مثنوی معنوی
هر نفس نو می شود دنيا و ما
بی خبر از نو شدن اندر بقا
یزدانپناه عسکری
فیضان انوار فیض الهی و ضربان نور دل
یکشنبه 29 اسفند1400 ساعت 19 و 3 دقیقه و 26 ثانیه
![]()
مولانا - مثنوی معنوی
هر نفس نو می شود دنيا و ما
بی خبر از نو شدن اندر بقا
یزدانپناه عسکری
فیضان انوار فیض الهی و ضربان نور دل
یکشنبه 29 اسفند1400 ساعت 19 و 3 دقیقه و 26 ثانیه
![]()
قرآن کریم
وَ عَلَى اللَّهِ قَصْدُ السَّبيلِ وَ مِنْها جائِرٌ وَ لَوْ شاءَ لَهَداكُمْ أَجْمَعين( النحل/9)
یزدانپناه عسکری
قاصد بودن مشیتی دیگر از مشیّتهای الهی
ورای مسئله جبر و اختیار در عملکرد روزمره است
2.2:58/3+565:492+ Fusus5/6+cha

محيى الدين بن عربى
فهو الكون كله/ و هو الواحد الذي
قام كوني بكونه/ و لذا قلت يغتذي
فوجودي غذاؤه/ و به نحن نحتذي
فبِهِ منه إن نظرت/ بوجهٍ تعوذي
علامه حسنزاده آملى
از اين سفره چه شيطان و چه آدم
به اذن حق غذا گيرند باهم
یزدانپناه عسکری
در روند تبادل و ظهور آگاهی و خودآگاهی جهان
انسانها هم مالکان آگاهی منحصربهفرد هستند
که توسط آگاهیهای برتر در بوته آزمایش نهاده شدهاند
فصوص الحكم، دار إحياء الكتب العربية - قاهره، 1946 م. جلد1 ص111

قرآن کریم
هَلْ يَنْظُرُونَ إِلاَّ تَأْويلَهُ
يَوْمَ يَأْتي تَأْويلُهُ يَقُولُ الَّذينَ نَسُوهُ مِنْ قَبْلُ قَدْ جاءَتْ رُسُلُ رَبِّنا بِالْحَقِّ
فَهَلْ لَنا مِنْ شُفَعاءَ فَيَشْفَعُوا لَنا أَوْ نُرَدُّ فَنَعْمَلَ غَيْرَ الَّذي كُنَّا نَعْمَلُ
قَدْ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ ضَلَّ عَنْهُمْ ما كانُوا يَفْتَرُون ( الأعراف/ 53)
یزدانپناه عسکری
بازندگان به غفلت
میدان آگاهی خود را تأویل نکردند
شفیع و مستنسخ نامه اعمال خود نبودند
غفلت و فراموشی از حقیقت امر وَ الْوَتْر

فصوص الحكم
انقیاد تنها از جانب عبد نیست بلکه حق نیز منقاد عبد است
یزدانپناه عسکری
تبدیل نیروی وحدت نامعین به نیروی وحدت معین
فصوص الحكم، ابن عربی - توضيح وتحليل محمدعلی موحد / صمد موحد – تهران نشر كارنامه 1386 – ص 421

قرآن کریم
وَ عَلَى اللَّهِ قَصْدُ السَّبيل(النحل9) وَ اقْصِدْ في مَشْيِكَ (لقمان19)
أَ فَمَنْ يَمْشي مُكِبًّا عَلى وَجْهِهِ أَهْدى أَمَّنْ يَمْشي سَوِيًّا عَلى صِراطٍ مُسْتَقيمٍ (الملک22)
وضوح و تمرکز قصد انسان در مشی زندگی مبتنى بر اشارت بیکرانگی (جامع جمیع اسما)
سر هیچ به خود مکش به ما سرکش باش(اسرارالتوحید)

یزدانپناه عسکری
قصدِ ادراکِ مواهب و تجربیات مادی در سفر زندگی عرضی است
و بعد تعلل در تفکیک تجربیات
(لَوْ كانَ عَرَضاً قَريباً وَ سَفَراً قاصِداً لاَتَّبَعُوكَ وَ لكِنْ بَعُدَتْ عَلَيْهِمُ الشُّقَّةُ - التوبة/ 42)
تتبع نمیکنند تجربیات خود را ، عدم خودآگاهی، فراموشی و گمراهی
(وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوى فَيُضِلَّكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ - ص/26)

تجرید و روح مجرد
رهایی و آزادی از تمام ویژگیهای نوعی و فهرست انسانی به صلاة
یزدانپناه عسکری

قرآن مبین
يُكْشَفُ عَنْ ساق- القلم 42
ما لِهذَا الْكِتابِ لا يُغادِرُ صَغيرَةً وَ لا كَبيرَةً إِلاَّ أَحْصاها ( کهف 49)
یزدانپناه عسکری
ارتباط و ملازمه بین، راه پیموده شده؛ و تجربیات زندگی آدمی و اعاده دِیْن
(ساق) leg - (اعاده) Religion - re
عین القضات همدانی
ادراک حقیقة موجودٍ لا یکون داخل العالم و لا خارجه و لا متصلاً به و لا منفصلاً عنه.
یزدانپناه عسکری
تمام حالتهای قوانین جسم فیزیکی در عالم ملک
و خلأ نفس ناطقه در عالم ملکوت بازتاب وجود حی قیوم است.
زبدة الحقایق/ص24- 3.1/199.94

عین القضات همدانی
رفع مانع ادراک حقیقی دل در احاله ناتوانی به نیرو و توان است
یزدانپناه عسکری
تعقل قلب منوط به نیرو و توان انرژتیک و صیقل پیوند با اقتدار است.
تیغ دل ضرب نگار قسمت الآن درک اکنونها
اینجاوآنجا، اینجا و اینجا درج مکانها
زبدة الحقایق/ص24- 3.1/39.13
![]()
مولانا – دیوان شمس
اى گذر كرده ز حال و هم ز قال - رفته اندر خانهی فيه الرجال
یزدانپناه عسکری
ای گذر کرده ز مَحال الرجال – غرقه در نَسِی شدید اَلمِحال
مشی متقی آیی فیه الرجال – صورتی باشی کمال اندر کمال
7.2/99,9- وقت ترجیع است برجه تازه شو - وَ الْتَفَّتِ السَّاقُ بِالسَّاق- القيامة/29
![]()
یزدانپناه عسکری
پرهیزکاران از تکلف
تقوی و تعلیق صدای ملازم همراه. برآء من التكلّف
حيطه تکلف شاملِ
مكالمات ، افكار ، احساسات ، رفتار و ... میشود :
[رياء و تصنع، بیخبری، آزمندی، حرص، بخل، دروغ]
[ولع، برانگیختگی و تیرگی- غرور ، ترس]
[خودپرستی ، منیت، ظاهرسازی و پایبند به مادیات]
(الكَلَف: سواد فى صفرة)
انتصاب و به هم آميختگی سیاهی و زرد کهربایی
(بَلْ قُلُوبُهُمْ في غَمْرَةٍ مِنْ هذا وَ لَهُمْ أَعْمالٌ مِنْ دُونِ ذلِكَ هُمْ لَها عامِلُون- المؤمنون/63)
دلهای آنها از اعمالشان در بى خبرى فرورفته
(ثُمَّ إِذا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فَإِلَيْهِ تَجْئَرُونَ - النحل /53). (لا تَجْأَرُوا الْيَوْمَ إِنَّكُمْ مِنَّا لا تُنْصَرُونَ- المؤمنون/ 65)
[جأر] - جَأَرَ، كمَنَعَ، كمنعه(منع) - ما مَنَعَكَ أَلَّا تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُكَ اعراف/12
(رَأَيْتُهُمْ لي ساجِدينَ - یوسف/4)
(إِنَّ الشَّيْطانَ لِلْإِنْسانِ عَدُوٌّ مُبينٌ- یوسف/ 5)
( اِنَّ الشَّیطَانَ لَیَجرِی فِی بَنِیآدَمَ مَجرَی الدَّمِ فِی العُرُوق)

قرآن کریم
وَ ما تَوْفيقي إِلاَّ بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ إِلَيْهِ أُنيب(هود/88)
إِنَّ فِي ذلِكَ لَآيَةً لِكُلِّ عَبْدٍ مُنِيبٍ(سباء/9)
یزدانپناه عسکری
دریافت نشانههای اقتدار و عمل بر راه نموده شدة
من وراءِ حجاب تبدیل به تَوْفِيق و اقتدار میشود
![]()
توشيهيكو ايزوتسو
جهان کتاب بزرگی از علامات و اشارات است
یزدانپناه عسکری
تنزیل نشانههای اراده فیض حق تعالی از طریق امور و اشیای طبیعی راه ارتباط مستقیم با بشر است
